Zadruga AlmaRosa i brend Suština – šta te dotiče, to te se tiče
Koliko ste puta uhvatili sebe da kada o nečemu pričate izgovorite “u suštini”. Šta je za vas suština? U sprskom jeziku postoji nekoliko sinonima koji mogu zameniti reč suština: srž, bit, poenta, esencija, ključna stvar, svrha. I jedno lepo objašnjenje: “Suština je nešto glavno u nečemu.” A kada je nešto glavno u nečemu, koliko je važno davati mu na značaju najbolje objašnjava krilatica, a i način proizvodnje proizvođača čiju priču danas delimo. Poljoprivredna Zadruga AlmaRosa i brend Suština – šta te dotiče, to te se tiče.
(Za)drugarstvo AlmaRosa i Suština
- Kako ste odlučili da naziv brenda bude „Suština“?
Angažovali smo našeg prijatelja, profesora industrijskog dizajna na Fakultetu primenjene umetnosti u Beogradu. U samim razgovorima na temu našeg koncepta, (za)drugarstva, saradnje i načina ostvarivanja, previše se puta pojavila reč „suština“ tako da nam je, oduševljen našom vizijom, proizvodima i životnim pristupom, napravio logo i brend „Suština“… Potpuno besplatno.
- Možete li nam nešto više reći o samoj zadruzi Alma Rosa?
Zadruga AlmaRosa je nastala kao sled razvojnog puta grupe ljudi u procesu pronalaženja svoje prave prirode. Epilog je bio jedinstvena saradnja i približavanje samoj prirodi i njenim čarima. Čvrsto verujući da se sve dešava sa razlogom, da nema slučajnosti i da je savršenstvo u jednostavnosti, jednom prilikom smo naišli na malu dolinu na samom obodu Nacionalnog parka Fruška Gora. Omeđenu sa jedne strane lipovom, a sa druge strane bagremovom šumom, punom žbunova samoniklog divljeg šipurka… I ostali zatečeni prizorom. Duboko dotaknuti samom pojavom i krajolikom, povezivanje je bilo istotreno i bez dvoumljenja, krećemo u „odnos“ sa divljim šipurkom.
Suština i njene kreacije
- Imate jako zanimljive proizvode. Kako ste došli na ideju da proizvodite liofilizovani prah?
Intuitivno. Znali smo od ranije za samu tehnologiju i njene prednosti. Ali i za činjenicu da svaka klasična obrada šipurka podrazumeva visokotemperaturne tretmane koji degradiraju nutritivni sastav samog šipurka, kao i da izostavlja celovitost. Liofilizacija, te potom i mlevenje, nam je omogućila da dođemo do jedinstvenog proizvoda koji, posle obrade, sadrži gotovo sve vitamine, minerale, mikroelemente i ostale nutrijenete celovitog divljeg šipurka (opna, pulpa i semenke) kao i originalna biljka. Zato naše proizvode zovemo kreacijama.
- Koji vaš proizvod vam je omiljeni, a koji je kupcima?
Svakako liofilizovani prah (u oba slučaja). Sam sastav, jedinstvenost i nesvakidašnji, izuzetan ukus, čini ga omiljenim i nama i kupcima. Mada, mnogi (već sada stalni kupci) nazivaju naš džem/namaz „najboljim na svetu!“.
Podela posla i proces proizvodnje
- Ko sve učestvuje u proizvodnji? Kakva je podela posla?
Naš koncept i pristup je uslužna proizvodnja kroz saradnju sa profesionalcima u svojoj branši. Proverene male (artisan) manufakture i druge zadruge.
- Kakav je vaš proizvodni proces?
To je mala tajna. Suština je da su sve kreacije nastale obradom divljeg šipurka na nižim temperaturama kako bi se zadržao što originalniji nutritivni sastav. Kao i da je divlji šipurak bran u vreme sadržaja najviših nutritivnih vrednosti. Do svih saznanja smo dolazili kroz stručnu literaturu, neka ranija iskustva i istraživanja i konsultacije sa naučnim kadrom sa relevantnih fakulteta.
- Koliko vremena je potrebno za nastajanje jednog vašeg proizvoda kao što je namaz od šipurka ili recimo liofilizovani prah?
Nekoliko dana. Suština je da se sirovi divlji šipurak obradi u što kraćem roku od samog branja, kako bi nutritivna vrednost bila maksimalno očuvana.
Zašto da biramo Suštinu?
- Šta vas izdvaja od drugih proizvođača u istoj kategoriji?
- Posebnost našeg divljeg šipurka koji je bran samo sa jedne lokacije na samom obodu Nacionalnog parka Fruška Gora. Na vrhuncu nutritivnog sastava, dvostruko selektovan i obrađen u što kraćem vremenskom periodu.
- Inovativni proces branja i proizvodnje koji omogućava maksimalne nutritivne vrednosti. Naš namaz ili preliv sadrži 60 mg vitamina C na 100g proizvoda, što je više od iste količine limuna.
- Tradicionalni pristup sa inovativnom recepturom koja daje izuzetne gastronomske karakteristike naših kreacija.
- Jedinstvenost naše premijum kreacije – liofilizovanog praha od celovitog divljeg šipurka sa gotovo istim nutritivnim vrednostima kao i sveža sirovina.
Zanimljivosti
- Koje su neke zanimljivosti u vezi sa vašim poslovanjem, proizvodnjom, anegdote, nešto po čemu vas ljudi pamte?
Pre svega naša autentičnost i originalnost… Naša krilatica je „šta te dotiče, to te se tiče!“ I odnosi se na jedinstveni poslovni pristup gde je profit pre svega posledica, a ne svrha našeg poslovanja. Mi se, pojedinačno, nikada nismo bavili poljoprivredom ili poljoprivrednom proizvodnjom, ali smo koristili ranija iskustva iz drugih branši. Povezivali se sa iskusnim lokalnim znalcima iz sličnih oblasti delovanja i intuitivno sproveli kompletan poslovno-proizvodni proces.
Iskreno, kome god smo prilazili i predlagali saradnju, niko se nikada nije bavio obradom šipurka, ali su oduševljeni našim pristupom, idejama i sagledavanjima, pristajali na saradnju. Uz svu moralno-pravnu odgovornost možemo reći da je ceo ovaj poduhvat, bukvalno bio „Kroz trnje, do zvezda“. Jedan skok u veliku neizvesnost, naoružani samo verom u sebe i uverenjem da nas srce sigurno vodi „pravim“ putem (kako god to nekome zvučalo). Naravno, jako dobro smo izučili i proučili sve potrebne aspekte standardne proizvodnje i karakteristika divljeg šipurka, kako bi uopšte mogli inovirati. Opet, jedno je teorija, a drugo realnost tj. praksa.
Proširenje proizvodnje
- Da li uspevate da zadovoljite trenutnu potražnju?
Uglavnom… Naši proizvodi su većinom skuplji od konkurencije. Zbog kompleksnije proizvodnje i poštovanja visokih standarda, tako da se izdvaja posebna klijentela koja traži vrhunski kvalitet i sastav. Najviše su to žene srednjih godina sa razvijenom svešću o važnosti kvaliteta ishrane i koje kupuju proizvode za sebe i svoju porodicu i decu.
- Da li planirate proširenje proizvodnje, ukoliko za to postoje mogućnosti?
Da, umereno. Postoje ozbiljna interesovanja iz inostranstva. Iz Austrije, Nemačke, Rusije. Pregovori su u toku, ali je obim i lokacijski ograničen jer se čvrsto držimo visokih standarda u eksploataciji sirovine. Planiramo svakako proširenje asortimana pre svega u domenu liofilizacije na druge sirovine, kao što je organska celovita muskatna tikva, iz sopstvene proizvodnje. Zapravo, praktično smo je već realizovali, te je zvanično puštanje u „etar“ pitanje dana.
Anegdote i saveti budućim proizvođačima
- Postoji li neka anegdota u vezi proizvodnje? Možete je podeliti sa čitaocima.
U suštini, sve je ovo jedna velika „anegdota“ u koju je retko ko od ljudi oko nas verovao. Ostalo je istorija.
- Da li imate neki savet za početnike koji se bave istim poslom?
Ako vam je motivacija razvoj klasičnog biznisa, nemojte ulaziti u ovu avanturu.
- Šta je najvažnije da zna neko ko se bavi proizvodnjom i preradom voća i povrća?
Vrhunsko poznavanje prirodnih ciklusa, proizvodnih procesa i biti spreman na reviziju svakog sledećeg isplaniranog koraka. Mi se bavimo organskom proizvodnjom i divljim biljem… velike su razlike u odnosu na klasično, konvencionalno gajenje koje se može bolje kontrolisati i gde je uticaj čoveka veći.
Suština i Mali proizvođači
- Kako ste saznali za Male proizvođače i šta vam je donelo članstvo u udruženju?
Od samih vaših početaka koristimo usluge raznih proizvođača. Članstvo nam je donelo bolju vidljivost.
Ponuda Suštine
Rad poljoprivredne zadruge AlmaRosa i razvoj brenda Suština, možete pratiti na društvenim mrežama Facebook i Instagram, ali i na njihovom sajtu i sajtu Malih proizvođača.
Upravo na tim mestima možete pogledati i njihovu ponudu visokokvalitetnih proizvoda: liofilizovani prah od celovitog divljeg šipurka, namaz od divljeg šipurka, preliv od divljeg šipurka i liofilizovani prah od muskatne bundeve.
Birajte pažljivo, jer što vas dotiče, to vas se tiče.