Upoznajte “Harmonije panonije” – proizvodnja Immuno craft sirupa sa medom
Od svih ličnih priča malih proizvođača do sada napisanih na ovom blogu, ova pred vama je jedna sa najviše žara, upornosti i vere u ono što čovek želi i radi. Svaka rečenica i svako slovo koje je nastalo kasno u noć nakon što Anita, koja je sa suprugom Laslom osnovala brend “Harmonije panonije” uspava dete i završi sve svoje obaveze govori o tome sa kojom posvećenošću su oni ušli u ovaj poduhvat i kako veliku želju imaju da im ideja uspe.
– Harmonije Panonije je proizvodnja craft sirupa na bazi livadskog meda koju smo, sasvim slučajno, pokrenuli suprug Laslo Toth i ja (Anita) u Novom Sadu, na proleće 2022. godine. U periodu koji je tome prethodio, imajući u vidu celokupnu situaciju koji smo pretrpeli tokom nedavne pandemije, svojski smo se trudili, naročito zbog deteta, da porodičnu ishranu baziramo na što zdravijim namirnicama.
Tako smo na proleće te godine odlučili da za naše potrebe napravimo sirupe od mirisnog cveta zove i drugog lekovitog bilja. Koristili smo zdrave i korisne sastojke. Ceđeni limun i livadski med, bez dodataka šećera, limuntusa, konzervansa ili bilo kojih drugih aditiva. Rezultat su bili vrlo zdravi i ukusni napici, za koje smo dobili prijateljske sugestije da ih ponudimo široj okolini.
Ubrzo smo registrovali gazdinstvo i odlučili da koristimo resurse iz naše bašte u Budisavi. Budisava je selo nadomak Novog Sada. Tu se nalazi porodična kuća mog supruga sa velikim placem, neprskanim voćnjakom i bagremovim šumarkom unutar. A krije i pregršt stabala zove, omiljene vojvođanske poslastice! I više nego dovoljno za početak.
Netretirano voće i lekovito bilje iz našeg uzgoja bili su osnova za veću proizvodnju i plasiranje proizvoda na festivalima i noćnim bazarima. Poduhvat je bio uspešan, jer smo dobijali pozitivne reakcije od strane novih kupaca. I svaki pozitivan feedback nam je davao ‘vetar u leđa’.
Naziv brenda “Harmonije panonije”
– Od perioda kada smo svoje prve proizvode plasirali na tržištu nismo bili zadovoljni nazivom koji smo prvobitno osmislili za naš brend. I suprug i ja smo obožavaoci raskoši prirode, lekovitog bilja sa naših prostora i zdravina koje nude. Bili smo sigurni da ćemo vremenom iznjedriti naziv koji je autentičan i koji može da iznese ono što želimo da naši proizvodi zapravo predstavljaju. Želeli smo i da promenimo vizuelni identitet brenda koji zastupamo.
U tome nam je mnogo pomogla talentovana dizajnerka Milana Đurđević, koja je naše ideje doslovno pretočila u prelepo dizajnirane nalepnice u obliku arhaične vojvođanske kućice. Od tada naša saradnja traje i razvija se u odnosu na rast i potrebe samog brenda, što iziskuje mnogo truda i vremena.
Pored već prepoznatljivih kariranih krpica koje smo vezivali na flaše, s kojim smo želeli da naglasimo domaći “craft”, ručno pravljen proizvod, došli smo na ideju da za naziv iskoristimo balans i harmoničnost sastojaka koje koristimo u sirupima, uz med iz vojvođanskih košnica. Igrali smo se rečima i došli do rešenja: Harmonije Panonije, Immuno craft sirupi sa medom. Pčelica je postala deo logoa, a prepoznatljiva vojvođanska kućica deo nalepnice na proizvodima.
Kombinovanje sastojaka
– Ideje nam dolaze udruženo. Dok ja kombinujem arome lekovitog bilja, po njihovoj podvrsti, svrsi i upotrebi, mirisnim notama i ukusu, o kombinacijama voća sa đumbirom, ili bobičastom voću ideje se nadovezuju. Laslo vodi računa da proizvod bude što boljeg kvaliteta u odnosu na to gde nabavljamo ili beremo. I da je u samom sastavu sirupa voće što koncentrovanije. Da ga što bolje obradimo, da može da se iskoristi ceo plod i njegovi najzdraviji delovi. Isprobavamo mnogo puta dok proizvod ne dovedemo do savršenstva. Često se dogodi da u narednoj seriji proizvodnje nađemo način da još poboljšamo sastav. Tako dolazimo do stalnih receptura, lakše i organizovanije pripreme proizvoda.
Oboje smo pristalice blagodeti i raskoši ukusa koji dolazi iz lekovitog korena đumbira, tako da pretpostavljam da bismo birali neki od proizvoda tog tipa, kao omiljeni. Možda upravo mešavinu korena đumbira i korena kurkume. Lekovito bilje pruža nežnije, a takođe bogate arome i njihove kombinacije postaju neverovatne. Izdvojila bih mešavinu jestive lavande angustifolie sa matičnjakom ili limunovom travom, koja već treću godinu postaje omiljeno osveževajuće piće naših pratilaca, pogotovo tokom letnjih meseci. Nedavno smo izneli arome sočne kruške sa prirodnim ručno rađenim ekstratom ruzmarina, koja je podgrevala prazničnu atmosferu mnogih domova u našem gradu.
Ali kao što gotovo svakodnevno svedočimo utiscima kupaca, ukusi su veoma različiti i svako bira svoje omiljene arome na osnovu zdravstvene dobrobiti ili eksplozije ukusa iz sirupa čije arome dodatno oslobađaju ceđeni limun i ukusni livadski med.
Uloga livadskog meda u nastanku proizvoda “Harmonije panonije”
– Proizvodnja se zasniva na obradi svežih sirovina i kombinovanju tih pažljivo odabranih sastojaka sa ceđenim limunom i visoko kvalitetnim livadskim medom. Med koji poreklom dolazi iz Zapadno – Bačkog okruga, specijalnog rezervata prirode “Gornje Podunavlje” i nagrađivanog pčelarskog gazdinstva Kuruc, sa dugogodišnjom tradicijom.
Upravo ovi pažljivo odabrani i izbalansirani sastojci su recept za dobar imunitet dece i odraslih, a tajna leži u načinu proizvodnje. Konsultujući se sa tehnolozima i analizirajući komponente spoznali smo kako da u procesu hladne pasterizacije velikim delom sačuvamo prirodom date vitamine i minerale, a pogotovo benefite koje nam pruža livadski med.
Svaki sastojak koji koristimo u proizvodnji je na svoj način prepun blagodeti. Čak i ukoliko krenemo od jabuke, kruške, kajsije, dunje, ili pak cvekle i šargarepe, opšte su poznati vitaminski i mineralni sastavi svakog od njih ponaosob. Posebno se ističu bobice poput crne zove, šipurka, divlje kupine, maline, aronije ili borovnice. Često ih kombinujemo, a med i limun ih u svakom sirupu pojačaju i ujedine. Kada se još obradi lekovito bilje ili koren đumbira, za ljubitelje ima pun efekat.
Proširenje proizvodnje
– Proizvode smo reklamirali organizujući degustacije direktno na prodajnom štandu. U časopisu “Sensa” je u avgustu 2022. godine objavljen članak o nama, o našoj priči, čime je takođe poraslo interesovanje za našim proizvodima. Urednica i lektorka su isprobale sirupe na štandu prilikom izlaganja na jednom festivalu u Beogradu i odlučile da nam posvete nekoliko stranica u magazinu.
Jedan od većih izazova je bio udovoljiti dečijem ukusu. Ali naš immuno sirup je odlična prirodna alternativa mnogim fabričkim proizvodima. Najbolji feedback je zagnjureno dečje lice u čašu soka ispred našeg štanda, dok ga pije naiskap.
Voće, lekovito bilje, povrće ili bobičasto voće koje koristimo u proizvodnji je neprskano, pažljivo birano prilikom berbe ili kupovine. Neki od sastojaka su organskog porekla. Svi proizvodi su 100 % prirodni i bez dodatog šećera.
Program za jačanje imuniteta
– U međuvremenu smo razvili “Program za jačanje imuniteta” koji se sastoji iz:
1. Immuno craft sirupi sa medom (8 dl)
2. Immuno craft sokovi (3 dl)
3. Immuno boosteri u teglicama (320 g)
Immuno craft sirupi, sokovi i boosteri su zaista ukusni. Svojim vitaminskim i mineralnim sastavom ujedno služe za jačanje imuniteta dece i odraslih.
Sirupi su bez šećera, konzervansa, limuntusa ili bilo kakvih aditiva. 100 % prirodni proizvodi na bazi livadskog meda. Sadrže 1/3 livadskog meda, 1 – 1,5 dl ceđenog limuna. Zatim u odnosu na vrstu, sirup sadrži celu pulpu voća (jabuka, kruška, dunja, kajsija, višnja) ili bobičastog voća kao što su malina, divlja kupina, aronija, šipurak.
Može da sadrži i ručno pravljen ekstrakt lekovitog bilja (menta, žalfija, kopriva, zdravac, kamilica, lavanda angustifolia, matičnjak, ruzmarin…), ili povrća (cvekla, šargarepa).
Trudimo se da u proizvodnji koristimo što više organskih sirovina, a cilj našeg zalaganja je ponuda ukusnih i prirodnih rešenja bez štetnih sastojaka.
Immuno craft sokovi su nakon dobrog mućkanja spremni da vam izoštre čula i pruže dodatnu energiju tokom napornog dela dana. Trenutno imamo 7 vrsta na raspolaganju.
Immuno busteri u kombinaciji sa obrađenim svežim bobicama divlje kupine, pulpe i koštice limuna, korenom đumbira i kurkume, ili aronije i maline, preliveni livadskim medom postaju staklenke koje mogu biti sjajni saveznici u jačanju imuniteta.
Đumbir i limun u službi bustera organizma
– Koštica limuna je bogata esencijalnim ili etarskim uljima, vitaminom C, i antioksidantima koji neutrališu negativan uticaj slobodnih radikala. Busteri takođe sadrže vlakna koja podstiču metabolizam i ubrzavaju varenje. Konzumiraju se najefektnije ujutru na prazan stomak (1 kašičica), jer se lakše apsorbuju hranjive materije. Pružaju dodatnu energiju.
I naravno, nezaobilazan sastojak naših proizvoda je đumbir. Taj čudesni đumbir.
Đumbir u sebi sadrži dosta vitamina i minerala, a ono što je najbitnije – đumbir jača naš imuni sistem i štiti nas od različitih infekcija i upalnih procesa. Podstiče sposobnost organizma da se izbori sa virusima na najbolji mogući način. Deluje kao odličan antioksidans. Uništava slobodne radikale koji oštećuju naše ćelije.
Zahvaljujući kombinaciji aktivnih supstanci naših preparata na bazi đumbira, limuna i meda, oni postaju preventivna sredstva za jačanje otpornosti organizma. Ne sadrže toksične materije, pa se zato mogu svakodnevno koristiti. Pogotovo uz dodatak organske kurkume, koja ubrzava metabolizam, čisti telo od toksina, a gde udruženo sa đumbirom, limunom i medom postaje opasna prepreka virusima i bakterijama da uplove u organizam.
Poteškoće i anegdote
– Tokom proizvodnje smo često suočeni sa mnogim poteškoćama, ali svemu pristupamo vrlo savesno i ozbiljno. U početku dok je Robert (4,5 god) bio mlađi, morali smo da sačekamo da zaspi, da bismo prionuli na proces proizvodnje. Dešavalo nam se da završimo pred zoru ili u jutarnjim časovima. Odmora je bilo tek toliko da možemo da stanemo na noge. Suprug pored ovog našeg zajedničkog poduhvata ima i stalni posao, tako da je teško iskombinovati nabavku, obradu sirovina i samu proizvodnju. I pri tome provesti kvalitetno vreme sa detetom, naći vremena za prijatelje i druge aktivnosti. Sada je situacija nešto drugačija, imamo potrebno iskustvo i lakše se organizujemo, pogotovo što možemo da računamo i na pomoć deteta.
Poteškoće su dolazile i prilikom reklamiranja proizvoda kroz festivale i noćne bazare na lokalu, a pogotovo u drugim gradovima. Jedan od razloga je što smo ponekad bili prinuđeni da vodimo dete sa sobom. Jedina osoba na koju se oslanjamo je moja majka, a kada se dogodi da nije u mogućnosti da pređe 80 km da bi čuvala unuka, nemamo drugi izbor. Lepa su iskustva na festivalima. Upoznali smo mnoge dobre ljude, saznali pregršt korisnih stvari, lepa sećanja nas vezuju za mnoge gradiće i varoši. Ima i onih drugih sećanja, koja nam sada deluju smešno, ali tada to nikako nije bio slučaj.
Nepostojeći festival
– Jesenas smo, na primer, natovareni kutijama do krova, sa detetom, krenuli put vojvođanskog salaša, gde je bio organizovan jedan festival najavljen kao popularan događaj, u cilju očuvanja tradicije.
Kada smo stigli na mesto događaja, vođeni navigacijom kroz polja, atarske puteve i vagaše, čuđenju nije bilo kraja, a pravi šok smo doživeli kada smo shvatili da je najava čista varka. Izlagači su okretali svoja vozila i vraćali se odakle god da su pristizali. Neko je lepo obrnuo novac od uplaćenih kotizacija za štandove koji nisu ni postojali. Videli smo čaršafe preko starih traktorskih guma, gde nam je bilo ponuđeno da postavimo proizvode.
Neko bi rekao da smo samo naivni, ali nama se događaj prema najavi činio čudesnim. I svakako bi podržao neku našu priču da se zapravo i realizovao. Ipak, dan smo iskoristili na najbolji mogući način, pridruživši se mnogim drugim proizvođačima na drugom festivalu koji se održavao u istom danu, 50 km dalje od ovog.
“Harmonije Panonije” u Insbruku
U novembru prošle godine sedam sirupa iz naše proizvodnje se podsredstvom našeg dobrog prijatelja obrelo u tirolskoj oblasti Austrije. U gradu Innsbruck, koji se nalazi u središnjem delu Alpa. U jednom od restorana poznatog zimskog ski centra, organizovana je degustacija naših proizvoda od strane vlasnika restorana, menadžera, glavnog kuvara i pomoćnog osoblja.
Dobili smo stručan feedback za svaku vrstu sirupa i komentare od svakog člana ponaosob. Bili smo presrećni jer je opšti utisak bio odličan. A dobili smo i neke smernice i savete koje smo ozbiljno shvatili i pokušali da ih implementiramo u recepture.
Planovi za budućnost “Harmonije panonije”
Mali proizvođači i “Harmonije panonije”
Ukoliko vam je priča Anite i Lasla bila zanimljiva i inspirativna, spisak njihovih proizvoda možete pogledati na listingu, na našem sajtu. Šta sve novo prave i rade možete pratiti i na društvenoj mreži Instagram.
Priključite se njihovoj harmoniji sa prirodom.